Mopokortti autokoulussa

Ajokortti B-luokkaan edellyttää aina pakollista teoria- ja ajo-opetusta autokoulussa. Tämä tietopaketti sisältää asiat B-ajokortin hankkimiseen autokoulussa.

Mopokortti autokoulussa

Mopokortti autokoulussa AM-luokkaan. Tässä tietopaketissa on kaikki oleellinen tieto mopokortin hankkimiseen autokoulussa ja autamme sinua löytämään parhaan tavan suorittaa mopokortti autokoulussa. Tällä sivulla ei käsitellä mopokortin suorittamista opetusluvalla.

Vähimmäisopetus autokoulussa

Vähimmäisopetusmäärä tarkoittaa pakollista vähimmäistä teoria- ja ajo-opetusmäärää, joka oikeuttaa suorittamaan kuljettajantutkinnon.

Teoriaopetus

  • Ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa on pakollista käydä “EAS-koulutus”, joka sisältää 4 tuntia teoriaopetusta autokoulussaVNA 11§
  • EAS-koulutus ei siis ole pakollinen, mikäli sinulla on esimerkiksi traktorin- tai mopoauton ajokortti entuudestaan.

Ajo-opetus

  • Pakollista ajo-opetusta ei ole.
  • Suosittelemme valitsemaan opetuspaketin, jossa on vähintään 2 tuntia ajo-opetusta

Yhteenveto pakollisesta vähimmäisopetuksesta

  • Teoriaopetusta 4 tuntia EAS-koulutuksena, jos kyseessä ensimmäinen ajokortti

Vähimmäisopetus käytännössä

  • Käytännössä suurin osa autokouluista suosittelevat tai edellyttävät 1-3 tunnin ajo-opetusta ennen käsittelykokeen suorittamista
  • Autokouluilla on usein eri laajuisia ja hintaisia opetuspaketteja, joissa ratkaisevin hintaan vaikuttava tekijä on ajo-opetuksen määrä ja tarvittava aika käsittelykokeen suorittamispaikalle

Alla on esimerkkejä opetuspaketeista

  1. Minimipaketti sisältää vain vähimmäisopetuksen
  2. Peruspaketti sisältää vähimmäisopetuksen ja lisäksi yhden ajo-opetustunnin
  3. Laajin paketti sisältää vähimmäisopetuksen lisäksi muutaman ylimääräisen ajo-opetustunnin

Laajemmat paketit ovat usein autokoulun suosittelemia vaihtoehtoja, joissa ajo-opetusta on riittävästi käsittelykokeen läpäisyyn ja turvallisen liikkumisen opetteluun liikenteessä

Autokoulun tarjoamaan tai suosittelemaan opetuspaketin laajuuteen vaikuttaa esimerkiksi ajokortin suorittajan aiempi kokemus moottoriajoneuvoista.

1. Minimipaketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelut
Oppimateriaali (minimi)
Teoriaopetusta 4 h EAS
Ajo-opetusta 1 h
Mopon käyttö ensimmäisessä käsittelykokeessa
+ Viranomaismaksut 89-104€
Yhteensä xxx €

2. Peruspaketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelut
Oppimateriaali (laajempi)
Teoriaopetusta 4 h EAS
Ajo-opetusta 2 h
Mopon käyttö ensimmäisessä käsittelykokeessa
+ Viranomaismaksut 89-104€
Yhteensä xxx €

3. Laajin paketti xxx €

Hintaan sisältyy:
Toimistopalvelut
Oppimateriaali (laajin)
Teoriaopetusta 4 h EAS + mahdollinen täydentävä teoriaopetus
Ajo-opetusta 3 h
Mopon käyttö ensimmäisessä käsittelykokeessa
+ Viranomaismaksut 89-104€
Yhteensä xxx €


Ajokorttiin kuuluvat viranomaismaksut 89-104€

Yllä olevassa esimerkissä on lisäksi mainittu viranomaismaksut, jotka muodostuvat AM120-luokan ajokortissa seuraavasti:

  • Ajokorttilupa
    • Sähköinen ajokorttilupahakemus 22€
    • Ajokorttilupahakemus kaavakkeella 37€
  • Teoriakoe 37€
  • AM120-luokan käsittelykoe 30€

Lisäajo-opetus

Autokoulut antavat yleensä lisäopetusta yksilöllisesti, kunnes asiakas on valmis käsittelykokeeseen. Lisäopetusta voi hyvin ottaa tunti – tunnilta periaatteella, jolloin harjoitellaan kunnes ajotaidot riittävät käsittelykokeen läpäisyyn. Autokoulujen on ilmoitettava myös näiden yksittäisten lisätuntien hinta selvästi.

 

Hylätyn käsittelykokeen uusinta

Mikäli käsittelykoe on mennyt hylkäykseen, ei uusintakokeeseen kannata mennä harjoittelematta. Ikävä kyllä monet yrittävät käsittelykoetta useaan kertaan ilman lisäajo-opetusta, jolloin ajokortin kokonaiskustannus kasvaa merkittävästi. Paras ja turvallisin tapa on harjoitella riittävästi ennen ensimmäistäkään käsittelykoetta.

Uusintakokeen kustannukset:

  • Käsittelykoe 30€
  • Mopon käyttö uusintakokeessa xx€
  • Lisäajo-opetus xx€

 


 

Minimipaketin halvempi hinta houkuttelee, mutta mikä on lopputulos?

Kuten aikaisemmin todettiin, niin suurin yksittäinen tekijä mopokortin hinnassa on se, kuinka monta tuntia ajo-opetusta tarvitaan ennen käsittelykokeen suorittamista. Pääsääntöisesti kustannustehokkain tapa on harjoitella tarvittava määrä ennen ensimmäistä käsittelykoetta, jolloin uusintakokeen maksuja ei tule maksettavaksi.

Minkä laajuinen paketti kannattaa sitten valita ja millä perusteella?

  1. Minimipaketti sopii yleensä asiakkaalle, joka hallitsee mopon käsittelyn perusteet. Tällöin ajo-opetuksessa ehditään harjoitella käsittelykokeessa vaaditut tehtävät.
  2. Peruspaketti sopii yleensä asiakkaalle, joka hallitsee mopon käsittelyn perusteet. Tällöin ajo-opetuksessa ehditään harjoitella käsittelykokeessa vaaditut tehtävät. Lisäksi aikaa jää ajoharjoitteluun liikenteessä, jolloin edellykset turvalliseen liikkumiseen paranevat.
  3. Laajin paketti on yleensä turvallisin ja varmin vaihtoehto, jossa on riittävästi aikaa käsittelykokeeseen valmistautumiseen ja turvalliseen liikkumiseen liikenteessä.

Jokaisessa autokoulussa on hieman erilaisia opetuspaketteja, joita muokataan paikkakunnan ja asiakaskokemusten perusteella. Lisäajo-opetustunteja tarjoavat kaikki autokoulut paikkakunnasta riippumatta. Kysy autokoulustasi lisätietoja mopo-opetuksesta ja löydä sinun tarpeitasi vastaava yksilöllinen opetus.

Jokainen oppii yksilöllisesti

Autokoulua ja ajokorttipakettia valitessasi kannattaa olla itselleen rehellinen ja valita paketti tässä aiemmin mainittujen suositusten mukaisesti. Mopokortin lopullinen aikataulu ja hinta määräytyy kuitenkin täysin kuljettajan valmiuksista tutkinnon läpäisyyn ja oikotietä tähän ei ole.

Tsemppiä mopokouluun!